Tot zeker zo’n tien jaar geleden, was het aantrekken van nieuw personeel eigenlijk best eenvoudig. Voor de lichte of tijdelijke functies, schakelde je een uitzendbureau in. Regelmatig kwamen er leuke intercedenten voorbij die weer een mooie kalender, pen of klokje kwamen afgeven, waar heel handig het telefoonnummer op stond. Een belletje en dan de fax of e-mail in de gaten houden. Voor de wat zwaardere functies, schakelde je een werving- en selectiebureau in, die heel mooi een advertentie voor je in de krant kon plaatsten tegen gereduceerd tarief. Mooi met eigen logo in de landelijke- of doelgroep media. Zo kreeg het grote publiek jouw organisatie en functie te zien. Een overzichtelijke vijver met maar een paar soorten vis.

Hoe anders is het nu? Iedereen is vindbaar op skills, regio, looks, opleiding en werkverleden. En aan de andere kant, zijn alle banen en werkgevers ook zichtbaar. Dat zijn een heleboel vijvers met de gezamenlijke oppervlakte van een oceaan, met alle mogelijke vissoorten die er in rondzwemmen.

Dat vergt ook een andere aanpak die bij dit tijdperk hoort. Recruitment van vandaag bestaat steeds vaker uit vraagtekens: “waar moet ik beginnen, ik ben/heb geen recruiter?”. “Ik wil groeien maar heb geen tijd…” of  “hoe vinden kandidaten mijn vacature?”

Talent binden aan je organisatie, vraagt veel meer een persoonlijke aanpak, waarin de totale beleving van de kandidaat en de persoonlijke aanpak leidend is.

Klinkt dat goed? Laat ons inzichtelijk maken wat je hiervoor nodig hebt en dat begint bij een kop koffie.