Een nieuw recruitmentjaar! Nieuw jaar, nieuwe kansen…?

 

Krapte op de arbeidsmarkt, niets nieuws eigenlijk, dat is al een paar jaar zo. De WAB, die is wel nieuw en het ene bedrijf is hier al wel goed op voorbereid, de andere (nog) niet. 

Ook niet geheel nieuw, maar wat elk jaar weer bovenaan de agenda staat is marketing voor je bedrijf, in dit geval focus ik hier op recruitment marketing, de reis die de kandidaat aflegt moet op goed gebaande wegen liggen. De kandidaat van nu heeft door de krapte op de arbeidsmarkt veel meer keuzevoordeel in het maken van een carrièrestap. De kandidaat die in een niche werkzaam is, worden niet per se getriggerd door geld… nee, kandidaten in een niche zijn benieuwd naar het wie, wat, hoe en waarom een organisatie te bieden heeft. Online moet je dat als organisatie goed kunnen uitstralen, zodat de verleiding bij kandidaten toeslaat om in contact te willen komen met jouw organisatie, of wel streven naar de perfecte klantreis. In elke fase die een kandidaat in zijn reis maakt moet je kunnen anticiperen op de behoeftes die de kandidaat heeft. Dus zichtbaarheid van de organisatie om talent te kunnen verleiden, blijft forever (ook in 2020) key! En dus niet alleen wanneer je een vacature hebt, maar het gehele jaar door. 

 

Hoe? Je bent als organisatie eigenlijk al te laat, wanneer je een vacature hebt (of je dit plan nu allang had om een vacature te hebben of dat deze is ontstaan vanwege vertrek van een goede medewerker) en begint met werven op het moment wanneer je het gisteren nodig had. Je moet dit namelijk voor zijn, tenminste als je de juiste persoon wilt toevoegen aan je team op het moment wanneer dat nodig is. Het alleen neerzetten van een goede strategie is niet voldoende om het juiste talent te vinden en verbinden, maar ook welke tools er nodig zijn om dit te kunnen realiseren, denk bijvoorbeeld aan: een goede candidate experience, social media kanalen, tot de onboarding van nieuwe collega’s.  

 

Je dient dit dus voor te zijn. Dit kan door recruitment proces outsourcing in te zetten, ofwel rpo - wij noemen het Project Recruitment; jouw recruitmentproces besteed je dan deels of in zijn geheel uit aan een externe recruitment partner voor jouw bedrijf.

Je bent hierdoor altijd voor op wat er komen gaat, en bent continue zichtbaar ook wanneer er geen groeibehoefte is. Wij staan als partner naast de klant, werken client-branded en zijn naar buiten toe zichtbaar als “de eigen recruiter” van een bedrijf, die op en af te schalen is. Het voordeel is dat de recruitment partner dichter bij de kern staat, en dus weet wat er speelt om zo het juiste advies tot uitvoering te kunnen brengen. Dit heeft als resultaat dat recruitment dus geen bijzaak wordt, want dat is het echt nooit niet J en! groeidoelstellingen op tijd kunnen worden gerealiseerd. 

 

Wij zijn op het moment van een outsourcing traject, jouw bedrijf. Korte termijn, lange termijn, in sommige situaties wordt anoniem werven geapprecieerd. Ook hebben wij rpo opdrachten gedaan, waar op gegeven moment toch de behoefte ontstaat voor een eigen recruiter, die wij dan werven, opleiden/inwerken en zo het avontuur samen afsluiten, maar wel altijd op de achtergrond beschikbaar blijven voor consultancy vraag of extra versterking.

 

2020 JOUW GROEI JAAR?

Vertel het ons tijdens een kop koffie/mok thee. Wij bieden onze recruitmentscan voor de maanden januari, februari, maart gratis aan, waarbij we meteen een beeld creëren van uw vraag en hierop gratis advies uitbrengen. 

 

 

IK WIL GRATIS ADVIES