De kans is zeer groot dat diegene met die opzichtige broek, het bijzondere kapsel, de foute grappen of met het indrukwekkende verhaal aangehaald wordt. En niet degene waarvan je de naam niet meer herinnert, weinig spraakzaam was, die wegviel tegen het behang. Terwijl dit ongetwijfeld stuk voor stuk ook best interessante mensen kunnen zijn.

Tja, zet dit nu eens af tegen een advertentie die je plaatst om een nieuwe medewerker binnen te halen en verplaats je in de kandidaat. Wat zal de eerste aandacht trekken? De standaard vacaturetekst of een mooie advertentie in kleur met bewegend beeld? De site waarop duidelijk verteld staat wat voor werkgever je bent of de platte tekst waarop alleen de eisen staan?

Het klinkt als een open deur en toch komen wij dagelijks bedrijven tegen die de grote bek niet durven op te zetten of niet weten hoe dit subtiel kan. Die een onderscheidende werving niet vinden passen bij hun bedrijf, of die geen idee hebben hoe een kandidaat de boodschap ontvangt. Zullen we bij u eens meekijken? Bent u de grijze muis of de aanwezige feestganger?