Zodra u een vacature heeft, zult u waarschijnlijk als eerste deze op uw website plaatsen, zodat in de markt bekend wordt dat u een nieuwe medewerker zoekt. Een gewilde schaarse vacature zal veel aandacht trekken, denk hierbij bijvoorbeeld aan de “chief oranje officer” van Heineken. Echter voor een vacature waar weinig aanbod en veel vraag voor in de markt is, zal dit het verschil niet maken.

Zo geldt dit ook voor kandidaten; schaarse kandidaten hoeven alleen maar hun CV openbaar te zetten en krijgen de mooiste banen in hun schoot geworpen. Kandidaten waar weinig vraag naar is, zullen nauwelijks aanbod krijgen; een simpele kwestie van marktwerking.

Kunt u kandidaten naar u toe laten komen, of gaat u zelf op jacht?

Voor iedere vacature, zult u eerst moeten bepalen hoe vraag en aanbod op elkaar is afgestemd, en wat uw concurrentie is. Hoe schaarser de kandidaat die u wilt binnenhalen, hoe meer tijd, energie en middelen er voor nodig zijn om iemand bij u aan tafel te krijgen. En als u dan uiteindelijk een interessante kandidaat aan tafel krijgt, dan is de race pas net begonnen. Aan u om de kandidaat aangelijnd te krijgen en te houden, goed te informeren, en als serieuze gesprekspartner gelijkwaardig te behandelen. Er kan tijdens de jacht maar één raak schieten, en daar is grondige voorbereiding voor nodig.

Deel 1 en/of deel 2 gemist?

Peper & Co kan u adviseren en helpen met een doelgroep analyse en een wervingsstrategie, zodat u uw inspanning en geld effectief kunt inzetten. Meer weten? bericht@peperco.nl of 085 - 8772459